Büszkeségeink

Francia Akadémiai Pálmák Rendje

Kollégánknak, Atinsi Aurelien Comlannak odaítélték a Francia Akadémiai Pálmák Rendjét. 

Az Akadémiai Pálmák olyan tiszteletbeli rend amely 1808-ból származik, ez a legrégebbiek rendek közé tartozik. Ez az egyetlen császári rend, amelyet még mindig odaítélnek.

Ez a kitüntetés a francia nemzeti oktatásügyben dolgozó személyzetet és azokat jutalmazza, akik aktívan hozzájárultak a francia kultúra terjesztéséhez, népszerűsítéséhez a világban és a nemzeti örökség gazdagításához.

Az Akadémiai Pálmák három fokozatra oszlik: lovag, tiszt és parancsnok fokozat. A tiszti vagy parancsnoki előléptetéshez - kivételes esetektől eltekintve - öt év szolgálati idő szükséges az alacsonyabb besorolási fokozatban.

A kinevezésekre és az előléptetésekre miniszterelnök rendelete alapján kerül sor a francia nemzeti oktatási miniszter javaslatára.

Babják Bertold díj (2022 augusztus 20.)

Idén Lonsták Ádám 12.f osztályos tanulónkat találta méltónak Pásztó Város Önkormányzata a Babják Bertold-díjra.

Méltatás:

Sportágában az úszásban eredményes, a megyei úszó diákolimpián gyorsúszásban és hátúszásban 1. helyen végzett és továbbjutott az országos döntőre. Az országos versenyen eredményesen képviselte városunkat.  Hobbija a vitorlázó repülés, amiből pilóta vizsgát is szerzett. A későbbiekben ezzel is szeretne foglalkozni, repülőgép mérnöki pályára készül.

Tanulmányi eredménye eddig végig, így a 2021/2022-es tanévben is kitűnő. Szorgalmas, kitartó, társainak példaként szolgálhat magatartása és tanulmánya alapján.

 

 Ágasváry Lajos Díj (2022. augusztus 20.)

A Pásztó Város Önkormányzata  az általa alapított Ágasváry Lajos Díjat 2022-ben dr. Czirbuszné Bániczki Magdolna kolléganőnknek adományozta, aki  negyvenedik évét tölti a pedagóguspályán.

Dr. Czirbuszné Bániczki Magdolna Miskolcon született, ott is végezte általános és középiskolai tanulmányait. 1982-ben szerezte első diplomáját a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán történelem–közművelődési és népművelődési előadó szakon.

Még az egyetemi évek alatt ismerkedett meg élete párjával, Czirbusz Sándorral, akivel 1981-ben össze is házasodtak. A matematikus végzettségű férj 1982-ben Pásztón, a Mátraaljai Állami Gazdaságban kapott munkát, így felesége szintén itt keresett pályakezdő pedagógusként állást. Pásztó nem volt számára ismeretlen, hiszen anyai ágon pásztói felmenőkkel is rendelkezett, s gyermekkorában számtalan alkalommal töltötte itt a szünidőt. Így a pedagógus az akkor még önálló Általános és Középiskolai Kollégiumban helyezkedett el a postaforgalmi szakközépiskolás tanulók nevelőtanáraként. Kiemelkedő szakmaiságának és hivatástudatának köszönhetően hamarosan ő lett a kollégiumi nevelőtanárok munkaközösség-vezetője, s ő irányította a diákotthonban a kulturális tevékenységet is. Az általa szervezett magas színvonalú és változatos rendezvények, ünnepélyek, ismeretterjesztő előadások nagymértékben elősegítették a kollégiumi diákok közösséggé szerveződését. 1983-ban megszületett első gyermeke,  azonban a kolléganő a gyermekgondozási szabadsága idején sem szakadt el a munkaközösségétől s a tanítványaitól, előadásokat vállalt.

1985-ben lett tagja a tanárnő a Mikszáth Kálmán Gimnázium tantestületének, bár már ezt megelőzően is bekapcsolódott óraadóként a gimnáziumi oktató-nevelő munkába. Kiemelkedő pedagógiai tevékenységével azonban azóta is kifejezi elkötelezettségét a pedagógushivatás és az iskola mellett. 1988-ban megszerezte a magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanári végzettséget is szintén a debreceni egyetemen. Történelem, magyar nyelv és irodalom, anyanyelvi kommunikáció, filozófia, társadalomismeret tantárgyakat tanított pályafutása során mind a gimnáziumi, mind a szakközépiskolai osztályokban, aktívan kivette a részét a helyi tantervek megírásában, átdolgozásában, sőt ő maga fejlesztette ki iskolánkban a komplex társadalomtudomány-tantárgyblokkot.

A pedagógus 1994 óta vezeti a Mikszáth Kálmán Gimnázium történelem munkaközösségét. Nyugodt, kiegyensúlyozott személyisége, pozitív életszemlélete, igényes kommunikációja, szakmai felkészültsége példaként szolgál pedagógustársai előtt. A pedagógus munkáját elhivatottan végzi, a hosszú évek során sem égett ki. Ennek hátterében valószínűleg az állhat, hogy a kolléganő állandóan törekszik a megújulásra, melyet továbbképzésekkel, önműveléssel valósít meg. Elsajátította a modern tanulásszervezési eljárásokat, törekedett digitális kompetenciájának megújítására, az IKT eszközök rendszerszerű használatára, a mentorálás és a tehetséggondozás módszertanával is megismerkedett, Tud tevékenyen alkalmazkodni a változásokhoz, ezt sokszínű feladatköre, megbízatásai is jelzik. Többször volt osztályfőnök, mentortanárként is továbbadta tapasztalatait, jó gyakorlatait. 2004-től közép- és emelt szinten érettségi vizsgáztató, 2012-től pedig a vizsgaelnöki szerepkört is kipróbálhatta. 2015-ben pedig sikeresen teljesítette a Pedagógus II. minősítő eljárás kritériumait. Mindezekkel a tevékenységekkel, tapasztalatokkal megérdemelten vált a nevelőtestület aktív, meghatározó tagjává.

A kolléganő nagy figyelmet fordít arra, hogy tanítványai ne csak a tényanyagban, hanem szemléletben is gazdagodjanak, az embert is lássák a hatalmi játszmák mögött; tudatosítja bennük, hogy a megszerzett tudás a további életükben is iránymutató. Tanítványaiból évek óta a maximumot kívánja kihozni szigorú és következetes hozzáállásával. A tehetséggondozást elsősorban a fakultációs foglakozásokon végzi, de itt nem a versenyekre való felkészítést, hanem az életre való felkészülést helyezi előtérbe. Rendívül nagy hangsúlyt kap nála az általa tanított diákok olvasóvá nevelése, illetve az, hogy a tanulók tájékozottak legyenek a mindennapos események politikai és gazdasági hátterét illetően. Támogatja a tanulók önálló értékítéletének kialakulását, s a véleményük kulturált formában való megjelenítését.

Szívesen vállal olyan feladatokat is, ahol nem csak oktatói, hanem pedagógiai munkájára is szükség van. Többször szervezett tanórán kívüli programokat (színházlátogatásokat, tanulmányi kirándulásokat), amelyek mind tanítványai, mind kollégái emlékezetében örökre fennmaradnak. Jó kapcsolatot ápol a városi és a megyei társintézményekkel, vagy ő készít fel és kísér tanulókat a pásztói oktatási és művelődési intézmények rendezvényeire, vagy őt kérik fel zsűrizésre, programszervezésre. A pásztói civil szervezetek is ismerik és elismerik a pedagógus szakmai tevékenységét, harmonikus légkört sugárzó személyiségét, melynek köszönhetően közmegbecsülésnek örvend Pásztó városában.

 

Ágasváry Lajos Díj (2021. október 23.)

Idén Madjász Julianna kolléganőnk érdemelte ki a kitüntetést, melyhez szívből gratulálunk. Eddig közel negyven évet töltött a pedagógus pályán, ahol tanárként és egyéb beosztásaiban is elkötelezett az intézmény céljainak megvalósításában, a pedagógiai-szakmai feladatok teljesítésében. Egyéni céljai, törekvései szervesen illeszkednek az intézmény cél és feladatrendszeréhez: az iskola szakmai-pedagógiai innovációinak kiteljesítéséhez, a tanulók eredményes szakmai felkészítéséhez, a tehetséggondozáshoz, hátránykompenzációhoz, az egyéni képességfejlesztéshez és a tanulók személyiségének teljes körű fejlesztéséhez.

Szakmai tevékenységei és eredményei nagymértékben hozzájárulnak az intézmény fejlődéséhez valamint ahhoz, hogy a Mikszáth Kálmán Gimnázium és Kollégium a megye egyik legeredményesebb gimnáziuma és országosan is ismert valamint elismert középiskolája lett.

 Pedagógiai munkájára jellemző a tudatosan tervezett és szervezett önfejlesztés, mely a pedagógiai munka szinte minden területére jellemző: képesítés nélkül tanító tanárból előbb biológia-földrajz szakos általános iskolai tanárrá, majd kollégiumi nevelővé, ezt követően középiskolai pedagógussá, humánökológussá, szakvizsgázott mentor és mesterpedagógussá, szaktanácsadóvá vált.

Nyitott az egymástól való tanulásra, tapasztalatcserére és ismeretszerzésre. Szaktanárként, osztályfőnökként és munkaközösség-vezetőként szívesen osztja meg tudását és tapasztalatait kollégáival és más intézmények pedagógusaival: bemutató foglalkozás, előadás, kísérleti munka végzése formájában. Élő szakmai kapcsolatot tart a felsőoktatási intézményekkel (SE, ELTE, EKE), mely segíti a diákok szakmai fejlődése mellett a pályaválasztásukat is.

Eddigi pályájára jellemző a folyamatos megújulás és az élethosszig tartó tanulás akár szaktárgyainak tudományterületein, akár a digitális eszköz és módszertan megismerésében, akár a pályázatok adta lehetőségek kihasználásában.

A gimnáziumi pedagógus és tanulói közösség számára nagy pedagógiai hozadékot jelentettek azok a nyertes pályázatok, melyek a tanulók szaktárgyi fejlesztése mellett, az egyéni személyiségfejlesztésre és közösségi beilleszkedésre, együttműködésre helyezték a hangsúlyt a tehetséges, de hátrányos helyzetű ill. a kiemelkedően tehetséges tanulók esetében.

Nem csupán egy-egy tanuló esetében végzett ilyen munkát, hanem az intézményi stratégia kidolgozásában és az iskola pedagógiai programjának, helyi tanterveinek megalkotásában is. Az országos szakmai kutatásokban való részvétele is ilyen típusú tevékenységére épült.

A fejlesztő – újító tevékenységével nemcsak tanítványainak nyújt segítséget és élményt, hanem szűkebb és tágabb körű kollégáinak is. Példaként elegendő megemlíteni a környezet- és természetvédelmi táborok programjainak kidolgozását és több éven át történő megvalósítását, a komplex környezet- és természetvédelmi munkafüzet elkészítését, az országban egyedülálló természettudomány tantárgy tantervének, szakmai és módszertani elemeinek  kidolgozását és évtizedes megvalósítását, továbbfejlesztését, a diákok pályaválasztását segítő biológia szaktábor szakmai anyagának kifejlesztését, folyamatos megújítását, az iskolai pályaválasztási napok szervezését.

Az iskolai projektnapok elindítója és tovább vivője, mely jó követendő példaként állt a pedagógus kollégák előtt, ill. kezdeményezője volt az intézményi digitális osztályfőnöki kézikönyv elkészítésének és folyamatos fejlesztésének, mely sok területen támogatja, segíti az osztályfőnökök munkáját.

A pályázatok írásába és megvalósításába történő bekapcsolódása eredményezte az intézmény Ökoiskolává, Boldog iskolává és Kiválóan akkreditált tehetségponttá válását valamint egyik iskolai jó gyakorlat kidolgozását, „Fő az egészség!” címmel, mely az iskolák számára elérhető és alkalmazható program.

A segítő attitűd végig kísérte eddigi pedagógus pályáját – elsődlegesen tanítványai irányában nyilvánul meg ez a tudásmegosztó – segítő tevékenysége, a tanítási órákon és azokon kívül: érettségi és verseny felkészítőkön, szakkörön, tábori foglalkozásokon, projektnapokon és az azokra történő felkészítés során… De örömmel osztja meg tapasztalatait és ismereteit a pedagógus kollégákkal – bemutató órákon, előadásokon, kísérletek bemutatása során, ill. a jó gyakorlat bemutatásakor.

Emberi értékei, szakmai felkészültsége, pedagógiai elhivatottsága, elkötelezettsége és a közösségért végzett munkája követendő az őt követő nemzedékek számára.