Milyen sport a vitorlázórepülés? Lonsták Ádám 12.F

A vitorlázó repülés sajátosságainál fogva nagy mértékben alkalmas arra, hogy az ifjúság nevelését szolgálja és az ifjúság figyelmét, érdeklődését a műszaki és egyéb tudományok felé irányítsa.”-írta Karsay Endre az 1952-ben megjelent Vitorlázórepülés című könyvében. A szemlélet azóta változott, de a sport lényege ugyanaz: szabálykövetésre és a természet tiszteletére tanít.

Ez a sport a természet által nyújtott lehetőségek környezetbarát kihasználásáról szól, amihez elengedhetetlenek bizonyos meteorológiai ismeretek. A fent maradáshoz legtöbbször a levegő feláramlásait, az úgynevezett termikeket keressük. Nagy segítséget nyújtanak ebben a felhők, ugyanis bizonyos meteorológiai feltételek mellett a feláramló meleg levegőből kicsapódnak a vízcseppek, így létrehozva különböző felhőtípusokat. Ebből következik, hogy bizonyos felhők alá helyezkedve, és bősz spirálozásba kezdve, ugyanis ilyen körkörös pályán lehet a termikben maradni, meg tudjuk fogni a lehető legnagyobb emelést és felemelkedni benne, ameddig csak lehet. Nálunk kevésbé elterjedt, de a hegyvidékeken a lejtőszelet, illetve, főként hidegebb időben a magasabb légköri, szintén emelő hullámokat is ki tudjuk használni a magasságnyeréshez.

A repülőtéri földi kiszolgáló eszközöket, berendezéseket, épületeket és nem utolsósorban a repülőgépeket mind üzemeltetni kell, az ehhez szükséges létszámot az üzemnap fogja össze. Egyszerűbben mondva tehát az üzemnap az, mikor van elegendő létszám ahhoz, hogy biztonságosan tudjunk repülni. Ebből is látszik, hogy ez nem csak magáról a levegőben maradásról szól. Egyéni, de mégis csapatsport, hangoztatjuk sokszor, hisz mikor nem a levegőben vagyunk, akkor a repüléshez szükséges állóképességünkről a folyamatos gyaloglás, a gépek mozgatása és szerelése gondoskodik, illetve van egy szezonra megállapított minimum óraszám (jelenleg 30 óra), úgynevezett közösségi szolgálat, melybe beletartozik például a reptéri ürgelyukak betömése és a szegélyjelek festése. Repülőklub vagyunk, mi tartjuk fent önmagunkat, így a közösségnek hatalmas szerepe van a sportrepülésben. Nem is igazán sport ez, inkább már-már életforma.

 

Egészen kicsi korom óta vonz a repülés, nagy álmom, hogy egyszer kereskedelmi pilótaként dolgozzak. Mielőtt elkezdtem volna repülni, számomra is elképzelhetetlen volt, miként lehet biztonságosan, bármiféle hajtómű vagy motor segítsége nélkül, akár órákig is a levegőben maradni, azonban ez egy hosszú, ám rendkívül élvezetes tanulási folyamat útján elsajátítható képesség. Jómagam két év kiképzés után szereztem meg a pilótaengedélyem. De hogyan is néz ki ez a vitorlázórepülő műfaj?

Rendben, fent maradni már tudunk, azonban kérdés még a feljutás, ugyanis a vitorlázó-repülőgépek többségében nincs semmiféle motor. Többféle indítási mód létezik, nálunk a vontatásos illetve a csőrléses módok az elterjedtek. Vontatás esetén egy motoros repülőgép van a segítségünkre, csőrlés esetén pedig egy csörlő (amit mi aggregátornak hívunk), ami a kifeszített kötelet, a végébe beakasztott vitorlázó-repülőgéppel, felcsévéli egy dobra, így felhúzva minket jó esetben 300 méter fölé. Ennek az aggregátornak a kezelése külön vizsgát igényel, ám ezzel utána pénzt is lehet keresni, mely jól jön a repüléshez.

A munkának viszont mindig beérik a gyümölcse, odafent páratlan látványban lehet részünk, és egy-egy emelés sikeres megfogása, mely sok türelmet és odafigyelést igénylő művelet, hiánytalanul kárpótol bennünket, hatalmas eredmény egy-egy hosszabb időtartamot (akár 5 órát is) illetve távot (4-500 km) sikeresen megrepülni. Amennyiben felkeltettem érdeklődésed, illetve szeretnél egy nagyon jó közösség tagja lenni, a képzéssel és a továbbiakkal kapcsolatos információkért keress bátran, vagy gyere ki a dunakeszi repülőtérre. Ha hétvégén süt a nap és szépek a felhők, mi garantáltan kint vagyunk áprilistól novemberig.

1. ábra: fehér sapka, napbarnított nyak, a vitorlázórepülő ismérvei

2. ábra: leszállás közben koncentrálok egy K7 típusú kétüléses kiképzőgépben

3. ábra: földi gépmozgatás még a kötelező maszkos időkből

4. ábra: Gyomaendrőd fölött egy 325 km-es táv repülése közben a szegedi Nemzeti Bajnokságon