DIGITÁLIS TÉMAHÉT ELŐADÁS A MIKSZÁTHBAN

Ne tedd azt másnak, amit magadnak kívánsz;
lehet, hogy egészen más az ízlése!

A digitális témahét keretében 2024.április 10-én egy előadó, Prof. Dr. Gyarmati Péter emeritus látogatott el iskolánkba, és a Művelődési Házban tartott egy napjainkban aktuális témában - A Mesterséges intelligencia és az ember - előadást. Az előadás a Középiskolai MTA Alumni Program keretében zajlott. Egy hasznos, tartalmas délutánt tölthettünk el.

            Április 10-én a 9. és 10. évfolyam valamennyi diákja, továbbá a 11. évfolyam és 12. évfolyam digitális kultúra faktosai A Mesterséges Intelligencia és az ember c. előadáson vettek részt a digitális témahét keretében. A 13:30-kor kezdődő program során megismerkedtünk a történeti áttekintés után a napjainkban oly nagy jelentőséggel bíró Mesterséges Intelligencia lehetőségeivel, a generatív MI-be kaphattunk betekintést.

            Neumann János 1948. szeptember 20-án a kaliforniai Pasadenában, a Hixon Symposionon tartott, ma már klasszikusnak mondható, előadásában a McCulloh-Pitts tétel segítségével az alábbi megállapítást tette: „Minden, amit kimerítően és egyértelműen le lehet írni, minden, amit szavakba lehet foglalni, megfelelő, véges neurális hálózattal ipso facto realizálható is.”

Invertáljuk, azaz fordítsuk vissza a tételt: ha valamit már kimerítően és egyértelműen leírtunk, akkor léteznie kell egy neurális hálózatnak, amely ezt megvalósította! Ez a hálózat az agyunkban van!

Ez az elv elegendően bonyolult, érdemes tehát egy modellt felállítani, amelynek segítségével analógiákat találhatunk az agy, a neuronok működésének vizsgálatához. Ezt már megtette McCulloh és Pitts és ma sem tudunk ennél jobb modellt. Ez ma a Mesterséges Intelligencia központi eszköze és erre épül a gépi tanulás legtöbb realizálása (rövidítések: Artificial Intelligence – AI, Artificial Generative Intelligence – AGI, Mesterséges Intelligencia – MI, Mesterséges Alkotó intelligencia – MAI).

Az egyszerre beérkező észleléseket egymással párhuzamos neuron-elemek fogadják, míg a feldolgozás – értékelés – mélységét az egymás után következő neuron-hálózatok reprezentálják. Ezt takarja a Deep Learning kifejezés. A lehetőséget az egyre jobb és nagyobb teljesítményű számítógépek szolgálják, mint „mesterséges agy”. A technika eredménye a formák – vizuális és auditív egyaránt - szinte biztos felismerése. Következmény a kép- és beszéd alkotás lehetősége, a nyelvek egymásba fordítása, egészen a virtuális világ megalkotásáig.

Feltétel az adatok alkalmas tárolása, kezelése, amely kénytelen figyelembe venni a bázisa, a számítógép képességeit, lehetőségeit. Ez az új út a generatív MI. A kapitalista gazdaság - élén a katonai szándékokkal – hajlandó a verseny érdekében bármennyivel a technikai fejlesztést finanszírozni. További forrás és egyben tapasztalatszerzés, hogy egyes részeket az alkotók közre bocsátanak elsősorban a keresőprogramok részeként, de belépéssel és némi díj mellett tanuló módszerekhez is hozzájuthatunk.

Miként minden korábbi alkotásnak a MI-nek is vannak veszélyei, amely természetesen az alkalmazó ember szándékaiban ered. Lényeges különbség, hogy a fenyegetés jellemzően nem fizikai, hanem szellemi: félretájékoztatás, a hozzá nem értésből fakadó hit, a félelemkeltés stb. mind a fizikai erőszaknál veszedelmesebb technika.

Várható, akár a közeljövőben, hogy a MI technika eléri saját szingularitását, súlyos gazdasági, és társadalmi változást okozva. Feltesszük, ez sem lesz másabb az emberiség történetéből ismert forradalmaknál, gazdasági válságoknál. A technika uralmáról az ember fölé kerüléséről szóló elmélkedések maradnak a sci-fi írók izgalom-forrásai, miként az összes többi fantáziálás.

Sokkal fontosabb az emberi gondolkodás, az emberi értelem minél tudatosabb tanítása, tanulása, megértése, alkalmazása. Ez az alkalom is erről szólt.